August 05, 2009

teaching mode~


(buku teks form 5 jak da lam google.ku mls nk pindh gmbr dr hp ke pc..bnyk keja.hahaha..actually,aku ngaja form 3)

these last few days, bz juak ngn persediaan mengajar n so on.. letih marah student da juak.*sigh*.dunno how mom cope with tis..kali bila mikey gaji ujung bln,alu sik stress agik kali oh.. hahah.. kali juak.=).setakat tok,ya jak la yg motivate aku..gago ngan list to-do ari2 plh.mun xplh,pelupak aku tok.dhla post it notes ku ya tanggal menanggal jak..nakpa kualiti x bgs tuk eyh.. nama juak sik ori.. mun nak ori ya mahal...lagikpun ya tekeh2 lekak aku belajar reya,so,pake jak la..semadi disimpan.. so,b4 tdo tek, kira mok crik bahan k ngajar subjek psk esok. crik punya la crik,last2 bkak blog. hahaha!~~. sik jumpa apa nak dicarik. bnyk yg nonsense jak. googling tok biasa la nak..?
so,ngerepak lam blog jak la...bla3..

aku rs banyak2 cikgu nok ngajar adala 2 org jak nok x make tudung..sorg cgu nok drive livina,kekya aku..sesi pagi la.ptg xtauk ku.
student mala nanyk aku bangsa apa..kenak x pake tudung...
aku x jwb la,most of class yg tnyk ya..
malu??xdala.. bagi aku,its me... im just bein my own self.. mmg la dr segi agama,its wrong..pandangan individu berlainan. respek ya yg penting.. n niat juak. mun pake tudung on off..or pake tudung,tp,merokok,plh maksiat,i cant see a decent thing about it..none. so,yg penting,hati mesti mok bait.. ya jak dh mencukupi.. amalan dgn tuhan ya,aku xtaukla nak.. ya urusan kita dgn tuhan.. tp,apa yg aku nk tekankan dictok,xsemestinya org x bertudung ya x semayang,n same goes to those yg bertudung..x semestinya cdak semayang..
menutup aurat ya,yesss,tp,mun mulut agik nak nganok org,dengki nak alah2,so wuts the point guys??come..think of it...its juz my opinion..sudut pandangan aku sbg seorg muslim..
sm juak la,dgn solat..mun kita solat,tp,masih plh benda yg dilarang,wuts the point?..
tang mena jak nunggang nunggit semayang,tp,hubungan kita sesama manusia,worst!..mun maseh nak nganok urg,dengki,percaya dgn benda2 karut,i dun even c any point thr...
aku tauk,manusia x perfect,tp,basic simple thing xkan xdpt fikir nak...

ambik contoh la...kwn aku sorg tok kenak bomoh leh empuan yg claim kwn ku tok rampas gerek nya..kira terok juakla kwn ku tok kenak..kwn aku tok miak miri.
aku kenal juak gurl yg kenakkan nya tok..setauk aku miak semariang..anak dato' sumthing lyk that laa...n,aku penah ngga nya kt kolej.. ambik wudhu nk semyang,kekya,nya bertudung juak.biasa2 jak gurl tok.
so,gne aku tauk gurl tok yg plh?
kwn aku tok ada uncle yg ngamal ilmu(ngubat urg kenak santau k cara islam la)..
uncle nya tok kira anak angkat neneknya..dr indon... tauk2 la mun urg ada ilmu cmya...
mata cdak tembus..dpt bc fikiran kita,kdg2..setauk aku la...
n,kwn aku tok,setiap kali maghrib,nya akan tdo..muka nya mcm mayat..terok juak la...ya smpe nya berubat ngan uncle nya kt miri...
uncle nya tok pun scanning la nak.(bgs jd doktor jak uncle nya.haha)
jd,bila berubat,disemayng pa indh,uncle nya tok tnyk la kwn ku tok...
"di kuching ada tempat nama semariang?"(uncle nya sik da gik g kch,so xtauk tmpat rah kch)
kwn aku refer la ngn miak kuching... so,kwn aku pdh ada la nak..
then,uncle nya pdh,urg ya tanam gambar kwn ku tek kt kubur semaraiang...ngutik x ngutik???
ne ndak kwn ku tdo muka mcm mayat..she just cant helped it.tiap kali maghrib cmya..kwn2 nya pun bingung...
so,apa yg pelik nya tdik..kan benda tok dikira syirik atau khurafat,,either ya la..dekat2..
so,mun kita bena2 solat,mintk tolong ngan tuhan,why bother nk kenakan urg dgn cr cmya?
why???
aku tok,mun ekot bnyk urg aniaya aku..bnyk gilak..i've gone thru a lot..tp,sikdala sampe nak kenakan org.... aku blh,mun maok..tp,bila pk2 balit,azab kita sebelum menghembuskan nafas ya lebih teruk gik mun kita bomoh2 urg cmya..kita skit ati ngn urg plh kita cmya,ingt jak..one day,urg ya akan terimak balasan nya..aku pun dh alami n nangga benda ya berlaku..nakka puas ati kita..xperlu jpa bomoh indh..mcmla bomoh ya ada phd..mun nya mena2 power,bomoh di malaysia tok dh pake merc,rolls royce dh.. mena sik???
hehe....tok adala pandangan aku jak..sikbohla terbawa2.. just pake renungan jak..aku lagikla sik perfect,tp pengalaman ya la yg mendewasakan kita semua...aku bersyukur ditimpa musibah..bcuz aku percaya,one day,bila aku bangkit,im a step ahead of u...
im not planning nak cerita ngn student panjang lebar,tp aku tauk kelak2 cdak akan faham..nyaorg akan lalui benda ya semua.
lagikpun subjek sensitif gilak..
kita manusia perlukan perubahan..tp,biarla istiqamah dan slow2...jgn la perubahan mendadak..we dun wan that in our society..publisiti murahan,ya noe...hehehe
islam di hati...bkn pd pakaian...cheers~

3 critics:

phini said...

helo eja!~ hehe...dh jd cekgu duhal...bguslaa...da juak experience oww.nang mcm2 olah miak eyh...kmk penah juak lok ngajar secondary school.d way how i motivate myself...?? i said to myself...i've gone thru those stage and i understand y they all act lyk that.tym skolah dolok nang berolah juak yala paham gilak ngn prangey miak cmya.hehe...nway,after ktk dh hbis ngaja lak...im really sure that u will appreciate those experiences.n 1 more thing,ingat sal gaji...haha!!lumayan uii... ;)

myfairview said...

yala tek...
miak berolah ng berolah..give up jak rs nk ngajar.sik apala..yg penting,gaji masuk.
bkn miak jak yg kta perlu aware,guru2 ada juak yg mulut celupar...yg rs dh lamak kt skolah mmg kuat anok urg.superior tek nk. who the hell cares..
urg ada mulut.cdak leh pdh apa cdak suka.
kmk mls nk msok cmpur hal cdak.
kelak low produktiviti kelak

phini said...

bena...cekgu lmk pun rasa bes jak bh.p nsib tym kmk ngajar rya nang byk juak cekgu yg fresh graduate.cdak lebih paham.hehehe...kmk terok gik dolok,most of the students yg kmk ajar (form 4) segeng ngn adik laki kmk.hahaha..dhla ada kazen mazen indah lam skolah ya.ingat gik kmk, tym b4 exam kmk nyuroh cdak molah kerja n bincang lam klas.n soalan yg kmk bincang ya sbnanya soalan test cdak.so...sapa2 yg pay attention tym ya nang bersyukor laaa...sp nok main ya...kmk biar jak.yg penting x bisin.me either...i dun bother!sabar jak la ktk owww... :)